Zmiany w rozliczaniu aut firmowych: nowe limity podatkowe i kilometrówka według rodzaju napędu

29 lipca 2025

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie istotne zmiany w zakresie rozliczania samochodów użytkowanych w działalności gospodarczej oraz prywatnych pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych. Nowe regulacje dotyczą zarówno przedsiębiorców prowadzących firmy, jak i pracowników korzystających z tzw. kilometrówki.

Rozliczanie kosztów samochodów firmowych – nowe limity zależne od emisji CO₂

Kluczową zmianą dla przedsiębiorców jest powiązanie możliwości rozliczania kosztów podatkowych z poziomem emisji dwutlenku węgla generowanego przez pojazdy. Nowe zasady obejmują zarówno amortyzację pojazdów stanowiących środki trwałe, jak i koszty ponoszone z tytułu leasingu, wynajmu czy dzierżawy.

Nowe limity kosztów uzyskania przychodu od 2026 roku będą wynosić:

  • 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych i wodorowych,
  • 150 000 zł dla pojazdów niskoemisyjnych (emisja do 50 g/km CO₂),
  • 100 000 zł dla pozostałych pojazdów – czyli przede wszystkim samochodów spalinowych i większości hybryd.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy kupujący pojazdy o wyższej wartości niż wyznaczone limity, będą mogli rozliczyć jedynie część ich kosztów. Przykładowo, firma planująca zakup floty 15 samochodów spalinowych o wartości 140 000 zł netto każdy, dziś może całość tej kwoty zaliczyć do kosztów podatkowych. Po zmianach, możliwe będzie jedynie rozliczenie 100 000 zł na pojazd. Różnica, czyli 40 000 zł (lub więcej po uwzględnieniu VAT), nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu, co przełoży się na wyższy podatek dochodowy.

Nowe przepisy wprowadzą jednolite limity kosztów podatkowych nie tylko dla amortyzacji pojazdów, ale również dla umów leasingu, wynajmu i dzierżawy. Jeśli wartość samochodu przekroczy określony próg, część rat lub opłat powyżej tego limitu nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający z droższych aut – niezależnie od formy finansowania – poniosą wyższe obciążenia podatkowe. Choć celem zmian jest promowanie niskoemisyjnych napędów, w praktyce mogą one stanowić istotne utrudnienie dla firm, szczególnie w kontekście wysokich cen pojazdów elektrycznych.

Aby uniknąć negatywnych skutków nowych regulacji, warto rozważyć przyspieszenie decyzji zakupowych. Pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych lub objęte umową leasingu przed 1 stycznia 2026 r. będą rozliczane według dotychczasowych zasad.

Kilometrówka z wyższymi stawkami i nowymi grupami pojazdów

Nowelizacja obejmie również stawki tzw. kilometrówki – czyli zwrotu kosztów za korzystanie z prywatnych pojazdów do celów służbowych. Zaktualizowane stawki będą zależne od rodzaju napędu i mocy pojazdu. Po raz pierwszy uwzględnione zostaną także samochody elektryczne, hybrydowe i wodorowe.

Projektowane stawki kilometrówki dla samochodów osobowych mają wyglądać następująco:

  • pojazdy spalinowe:
    • do 75 kW – 1,04 zł/km,
    • powyżej 75 kW – 1,34 zł/km,
  • pojazdy hybrydowe:
    • do 75 kW – 0,83 zł/km,
    • powyżej 75 kW – 1,10 zł/km,
  • pojazdy elektryczne i wodorowe – 0,60 zł/km (niezależnie od mocy).

Zmiany obejmą także motocykle i motorowery – wprowadzając niższe stawki dla pojazdów elektrycznych:

  • motocykle:
    • spalinowe – 0,75 zł/km,
    • elektryczne – 0,35 zł/km;
  • motorowery:
    • spalinowe – 0,45 zł/km,
    • elektryczne – 0,20 zł/km.

Nowelizacja przepisów ma charakter systemowy i będzie miała zastosowanie zarówno do przejazdów w ramach delegacji służbowych, jak i do tzw. jazd lokalnych, wykonywanych przez pracowników administracji oraz wybranych służb. Dotychczas kilometrówka obejmowała wyłącznie pojazdy spalinowe – osoby korzystające z innych rodzajów napędu nie miały prawa do nieopodatkowanego zwrotu kosztów. Nowe przepisy to zmienią, rozszerzając katalog pojazdów objętych zwrotem kosztów. Należy jednak pamiętać, że w przypadku jazd lokalnych nadal obowiązywać będzie ograniczenie – zwolnienie z podatku dochodowego przysługuje wyłącznie wąskiej grupie pracowników i funkcjonariuszy, np. listonoszom, kuratorom sądowym czy pracownikom socjalnym.

Stawki dla pojazdów niskoemisyjnych będą niższe niż dla samochodów spalinowych. Ministerstwo Infrastruktury uzasadnia to niższymi kosztami eksploatacyjnymi takich pojazdów – mniejszą liczbą części, niższym ryzykiem awarii oraz wyższą sprawnością energetyczną. Różnice w stawkach mogą jednak w praktyce zniechęcać część pracowników do zakupu aut elektrycznych do celów służbowych.

Wprowadzane zmiany to nie tylko nowe obowiązki, ale również potencjalne szanse – zwłaszcza dla firm, które już dziś inwestują w rozwiązania niskoemisyjne. Przedsiębiorcy powinni jednak odpowiednio wcześnie przeanalizować, które z planowanych działań – zakup, leasing czy wynajem pojazdów – warto zrealizować jeszcze przed końcem 2025 roku. Możliwość rozliczania kosztów na dotychczasowych zasadach będzie bowiem dostępna wyłącznie dla pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku.

Zespół DBZ77 Tax & Legal oferuje kompleksowe wsparcie w przygotowaniu do zmian podatkowych, które wejdą w życie od 2026 roku. Pomagamy przedsiębiorcom przeanalizować wpływ nowych limitów i zasad rozliczania pojazdów – zarówno firmowych, jak i prywatnych wykorzystywanych do celów służbowych.

Dzięki naszej pomocy:

  • ocenisz, jak nowe przepisy wpłyną na rozliczanie kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów w działalności gospodarczej,
  • podejmiesz optymalne decyzje zakupowe lub leasingowe jeszcze przed końcem 2025 roku,
  • przygotujesz się do prawidłowego rozliczania kilometrówki według zaktualizowanych stawek,
  • zminimalizujesz ryzyko błędów w ewidencji i rozliczeniach podatkowych.

Zapraszamy do kontaktu.

Autorka: konsultant podatkowy Oliwia Piwińska