
Aktualności
Fuzje i przejęcia – schemat podatkowy, którego łatwo nie zauważyć
1. Połączenia spółek – popularne narzędzie w czasie spowolnienia gospodarczego W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost liczby połączeń spółek – w szczególności należących do tej samej grupy kapitałowej. Niewątpliwie jest to reakcja na rosnącą presję efektywnościową, niepewność rynkową i coraz wyższe koszty prowadzenia działalności. W warunkach spowolnienia gospodarczego fuzje i przejęcia stają się nie tylko narzędziem rozwoju, ale coraz częściej warunkiem utrzymania rentowności. Połączenia spółek zwykle służą uproszczeniu struktury organizacyjnej, ograniczeniu powielanych funkcji (księgowość, zarząd), optymalizacji operacyjnej oraz wzmocnieniu pozycji negocjacyjnej wobec kontrahentów czy instytucji finansowych. To strategiczna odpowiedź na realia, w których elastyczność i skala działania zyskują na znaczeniu. Należy jednak pamiętać, że celem prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzenia procesu łączenia podmiotów gospodarczych, jest nie tylko zapewnienie jego zgodności z obowiązującym prawem handlowym, ale także analiza ewentualnych skutków podatkowych. 2. Czy połączenie rodzi konsekwencje podatkowe? Co do zasady – tak Proces łączenia spółek zasadniczo ma swoje konsekwencje podatkowe – w…
Transfer pricing bez pośpiechu – dlaczego warto zacząć wcześniej?
W klasycznym cyklu roku podatkowego, pierwszy kwartał podatnicy poświęcają przygotowaniom do prawidłowego rozliczenia ubiegłego roku. Składanie deklaracji podatkowych, przeprowadzenie audytów, zamykanie ksiąg, jak również całe zestawy przepisów wchodzących w życie z początkiem stycznia doprowadzają do stanu, w którym wszystko inne niż „na już” jest spychane na dalszy plan. W takim gąszczu obowiązków rzadko kto myśli o rozpoczęciu prac nad weryfikacją obowiązków z zakresu cen transferowych. W poszukiwaniu optymalnych rozwiązań i wręcz ucieczce od jesiennej wersji chaosu składania dokumentacji lokalnych oraz informacji o cenach transferowych, coraz więcej osób decyduje się o podjęciu działań w tym kierunku wraz z upływem kwietnia. Rozpoczęcie prac z wystarczającym zapasem czasu umożliwia podmiotom na wnikliwą weryfikację obowiązków cen transferowych oraz pozwala na uniknięcie pochopnych błędów, popełnianych zazwyczaj w pogoni za ustawowymi terminami. Przepisy cen transferowe nakładają na podatników 4 rodzaje obowiązków: Poza podmiotami działającymi w ramach grup kapitałowych (nie tylko tych podatkowych), podjęciem tematu cen transferowych…
Najem krótkoterminowy – kolejny ważny wyrok dla fundacji rodzinnych
W dniu 26 marca 2025 r, zapadł kolejny ważny wyrok dla fundacji rodzinnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie o sygn. akt I SA/Gd 219/24 wydał orzeczenie, w którym stwierdził, że dochody fundacji rodzinnej z najmu krótkoterminowego są wolne od CIT. Wcześniej tak samo orzekł WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 19 czerwca 2024 r. (sygn. I SA/Gd 219/24). Dozwolona działalność fundacji rodzinnej Przypomnijmy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą wskazaną w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (dalej jako „ustawa o FR”), który obejmuje swoim zakresem m. in. najem, dzierżawę, udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie. Co ważne, jeśli działalność gospodarcza fundacji rodzinnej mieści się w dozwolonym dla niej zakresie, to osiągane przez nią z tego tytułu przychody są co do zasady zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT. Kontekst sprawy Sprawa tocząca się przed WSA we Wrocławiu dotyczyła fundacji rodzinnej, która osiągała przychody…
Ulga na ekspansję – na czym polega i kto może skorzystać?
Kto może skorzystać? Z ulgi prowzrostowej skorzystać mogą podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowani na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub podatkiem liniowym oraz podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Ważne: Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać wyłącznie podmioty, które: są producentami, wytwarzają produkty (rzeczy materialne), zajmują się bezpośrednią produkcją, bez zlecania jej wykonania podmiotom trzecim. Na czym polega? Ulga na ekspansję umożliwia dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu rozszerzenia rynków zbytu – zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. W ramach skorzystania z ulgi rozliczyć można aż 200% poniesionych kosztów, czyli: po raz pierwszy 100%, jako koszty uzyskania przychodów, po raz kolejny dodatkowo 100%, jako odliczenie w ramach preferencji. Jakie koszty podlegają odliczeniu? Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty: uczestnictwa…
Pierwsze orzeczenia samorządów w sprawie nowych przepisów podatku od nieruchomości
Początek roku z pewnością był wstrząsem dla wielu podmiotów, którzy byli zmuszeni do odnalezienia się w gąszczu nowych przepisów podatku od nieruchomości.Pomimo zapewnień Ministerstwa Finansów o zachowaniu tzw. statusu quo, wraz ze zbliżającym się terminem na złożenie deklaracji, coraz więcej osób, zaniepokojonych możliwymi interpretacjami przepisów przez organy podatkowe zdecydowało się na ostrożnościowe podejście, wykazując obiekty, które nie były w poprzednich latach opodatkowywane.W międzyczasie, część podatników zdążyła już złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie, czego efekty powoli możemy zauważać na biuletynach samorządów. Na chwilę obecną sytuacja jest bardzo niepewna, a kancelaria na bieżąco obserwuje biuletyny obsługiwane przez organy podatkowe w poszukiwaniu kolejnych orzeczeń kształtujących nową linię interpretacyjną. Zespół DBZ77 Tax & Legal na bieżąco monitoruje biuletyny publikowane przez organy podatkowe, śledząc najnowsze interpretacje i orzeczenia, które mogą wpływać na kształtowanie się nowej linii interpretacyjnej z zakresu podatku od nieruchomości. O wszystkich istotnych zmianach będziemy Państwa regularnie informować. W…
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) od 2026 roku – najnowsze informacje z Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów opublikowało zaktualizowany harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który wejdzie w życie etapami począwszy od 1 lutego 2026 roku. Nowe rozwiązania techniczne, prawne i organizacyjne mają na celu ułatwienie przedsiębiorcom przejścia na wystawianie e-faktur w systemie teleinformatycznym. Terminy wdrożenia obowiązku korzystania z KSeF Obowiązek wystawiania e-faktur zostanie wdrożony w trzech etapach: · od 1 lutego 2026 r. – dla dużych podatników, których wartość sprzedaży brutto za 2024 r. przekroczyła 200 mln zł, · od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych podatników, · od 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych przedsiębiorców wykluczonych cyfrowo, których transakcje opiewają na kwoty do 450 zł za pojedynczą fakturę i do 10 tys. zł miesięcznie łącznej sprzedaży. Dodatkowo, faktury VAT RR dokumentujące zakup produktów rolnych od rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem KSeF. Ich wystawianie w systemie będzie możliwe dobrowolnie od 1 kwietnia 2026 r. Nowa wersja systemu – KSeF 2.0 W…
Zmiany w przepisach prawa podatkowego od 2024 r.
Rok 2024 przyniesie nam kilka bardzo istotnych zmian w przepisach prawa podatkowego. Poniżej lista najważniejszych regulacji, które wejdą w życie: 1. Podatek od towarów i usług a) Utrzymana zostaje zerowa stawka VAT na żywność (na podstawowe produkty, takie jak owoce, warzywa, mięso, nabiał, produkty ze zbóż) co najmniej do 31 marca 2024 r. (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, Dz. U. z 2023 r. poz. 2670). b) Wnioski o wydanie WIS można składać wyłącznie przez ePUAP. 2. Podatek dochodowy od osób fizycznych a) Podatnicy mogą zaliczać do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub kwoty otrzymane od agencji wykonawczych (tj. mogą zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania tego typu świadczeń), jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymali, złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego odpowiednie oświadczenie. To z kolei oznaczać…
Organy Fundacji Rodzinnej
Do prowadzenia fundacji rodzinnej niezbędna jest jej struktura organizacyjna, w jej skład wchodzą poszczególne organy: Poniżej kilka słów o każdym z nich. ZARZĄD Jest to organ obowiązkowy, który odpowiada za bieżące funkcjonowanie fundacji rodzinnej oraz jej reprezentację. Do jego zadań należy: Skład zarządu może być jedno lub wieloosobowy. Członkami Zarządu mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. RADA NADZORCZA Rada Nadzorcza jest organem kontrolnym w strukturze fundacji rodzinnej. Jej powołanie nie jest wymogiem, o ile liczba beneficjentów fundacji rodzinnej nie przekracza 25 osób. Głównym zadaniem Rady Nadzorczej jest pełnienie funkcji nadzorczych w stosunku do Zarządu w zakresie przestrzegania prawa i postanowień zawartych w statucie. Zakres kompetencji Rady Nadzorczej może być rozszerzany przez fundatora poprzez wprowadzenie stosownych zapisów w treści statutu. W związku z rolą kontrolną organu, ta sama osoba nie może być równocześnie w zarządzie i radzie nadzorczej. Podobnie jak Zarząd, Rada Nadzorcza może składać się…
Kto może założyć Fundację rodzinną oraz jak to zrobić?
Kto może zostać założycielem Fundacji Rodzinnej? Aby zostać założycielem Fundacji Rodzinnej (fundatorem) należy spełnić kilka warunków oraz dokonać odpowiednich czynności. Osoba taka musi mieć status osoby fizycznej posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych. Co do zasady, fundacja rodzinna może być ustanowiona przez więcej niż jednego fundatora, przy czym warto podkreślić, że osoby te nie muszą być ze sobą spokrewnione, mogą być w relacji pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia, które przynajmniej przez 7 lat przed utworzeniem fundacji są członkami zarządu tej samej osoby prawnej lub tej samej spółki. Są to warunki niezbędne do utworzenia oraz prawidłowego funkcjonowania tej organizacji. Fundatorem będą mogły zostać także osoby fizyczne, których centrum interesów osobistych lub gospodarczych znajduje się poza granicami Polski, uprawnienie to przysługuje także cudzoziemcom. Fundatorzy mają dużą swobodę w określeniu zasad zarządzania fundacją, a także jej funkcjonowania. Fundacja może być utworzona za życia fundatora w formie aktu założycielskiego składanego u notariusza lub…
Zalety i wady Polskiej Fundacji Rodzinnej
Fundacja rodzinna to jedna z form działalności gospodarczej, która cieszy się coraz większą popularnością w Polsce. Poniżej omówimy zarówno zalety, jak i wady tego rozwiązania. ZALETY POLSKIEJ FUNDACJI RODZINNEJ: Ochrona majątku rodzin Jedną z największych zalet fundacji rodzinnej jest ochrona majątku rodzin. Fundacja jest osobnym podmiotem prawnym, co oznacza, że jej majątek jest oddzielny od majątku założycieli. To daje pewność, że w przypadku niewypłacalności jednej z firm, jej długi nie wpłyną na majątek fundacji i tym samym nie zagrożą majątkowi rodziny. Oszczędność podatkowa Fundacja rodzinna to również korzystne rozwiązanie podatkowe. Dzięki niej, założyciele mogą zwiększyć skuteczność swojej strategii podatkowej, szczególnie jeśli chodzi o dziedziczenie. Nowe przepisy, zawierają co do zasady korzystne z perspektywy podatkowej postanowienia. Biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonej przez dany podmiot działalności i oczekiwane perspektywy sukcesyjne, fundacja rodzinna może okazać się przydatnym i korzystnym instrumentem przy optymalizacji podatkowej firm rodzinnych. Największą zaletą podatkową założenia fundacji rodzinnej jest to, że będzie zapewniać korzyści podobne do estońskiego…
Kim jesteśmy
DB77 Tax & Legal to część grupy doradczej DB77 Consulting. Jesteśmy zespołem adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa prawnego i podatkowego naszych klientów. Członkowie zespołu przez ostatnie lata zbierali doświadczenie we współpracy z największymi kancelariami z całego świata, realizując z sukcesem szereg projektów w zakresie wielu dziedzin prawa.
Nasz cel
Celem DB77 Tax & Legal jest zapewnienie jak najwyższego standardu usług doradczych. Zadowolenie klienta, które zdobywamy z sukcesami realizując kolejne projekty jest dla nas najwyższą wartością. W realizacji naszych usług cechuje nas indywidualne podejście do każdego powierzonego nam projektu oraz ukierunkowane na osiągnięcie wymiernych skutków w możliwie szerokim ujęciu. Wiedza teoretyczna, wieloletnia praktyka, dynamiczny zespół specjalistów, terminowość oraz dbałość o interesy naszych klientów gwarantują zadowolenie z realizacji powierzonych nam spraw.
Partnerstwo








Kariera
Wyślij kompletną aplikację w języku polskim lub angielskim (CV, list motywacyjny, certyfikaty, referencje) na nasz adres e-mailowy. Prosimy o zamieszczenie w aplikacji poniższej klauzuli: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji”. Nawiążemy współpracę ze studentami prawa, doradztwa podatkowego oraz finansów i rachunkowości, z aplikantami radcowskimi lub adwokackimi, a także doświadczonymi doradcami podatkowymi, radcami prawnymi, adwokatami, doradcami restrukturyzacyjnymi oraz rzecznikami patentowymi.