
Aktualności
UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA – RATUNEK CZY PUŁAPKA? WADY I ZALETY ROZWIĄZANIA OSTATNIEJ SZANSY
Upadłość konsumencka to procedura sądowa, która ma na celu oddłużenie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jeśli stała się ona niewypłacalna, czyli nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań finansowych przez co najmniej trzy miesiące. Jest to rozwiązanie dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie mają realnych szans na samodzielne spłacenie długów. Proces rozpoczyna się od złożenia wniosku do sądu. Po jego przyjęciu sąd bada sytuację majątkową dłużnika, a jeśli uzna wniosek za zasadny, ogłasza upadłość. Wówczas do sprawy zostaje wyznaczony syndyk czyli kluczowa postać w całej procedurze. Syndyk to osoba pełniąca funkcję zarządcy masy upadłościowej, czyli całego majątku dłużnika. Jego zadaniem jest przede wszystkim zabezpieczenie majątku, jego wycena i sprzedaż, a także zaspokojenie wierzycieli w jak największym możliwym zakresie. Syndyk nadzoruje cały przebieg postępowania, kontaktuje się z wierzycielami, sporządza sprawozdania i składa je do sądu. Po likwidacji majątku syndyk przygotowuje propozycję planu spłaty, uwzględniając sytuację finansową…
Czy usługi doradcze na rzecz kontrahentów z UE mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT?
Kluczowym problemem jest ustalenie, czy rozszerzenie przez spółkę działalności o usługi doradcze na rzecz kontrahentów zagranicznych (pochodzących głownie z państw UE) skutkuje utratą prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT. W pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania tych usług, gdyż od tego zależy, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Co do zasady, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży (z wyłączeniem podatku) nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ). Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT ww. zwolnienia nie stosuje się jednak do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą…
Koniec z instrumentalnym wszczynaniem postępowań karnych w celu zawieszenia przedawnienia zobowiązań podatkowych?
Jednym z częstszych źródeł napięć między podatnikami a organami podatkowymi jest tzw. instrumentalne wszczynanie postępowań karnych. Mechanizm ten pozwala organom podatkowym zawiesić bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, co skutkuje jego „sztucznym” wydłużeniem. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian w Ordynacji podatkowej, w tym dotyczących instytucji zawieszania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Czy proponowane przepisy rzeczywiście rozwiązują problem? Czym jest przedawnienie zobowiązań podatkowych? Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się po upływie 5 lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Po tym czasie organy podatkowe nie mogą już skutecznie określić takiego zobowiązania. Instytucja ta spełnia trzy istotne funkcje: 1. mobilizuje organy do sprawnego działania i przeprowadzania kontroli podatkowych w odpowiednim czasie, 2. chroni podatników przed niepewnością co do obowiązków sprzed wielu lat, 3. zabezpiecza wiarygodność dowodową – im więcej czasu upłynie od dnia kontrolowanej czynności opodatkowanej, tym mniej wiarygodne są dowody, np.…
Leasing samochodów osobowych – o czym pamiętać, by nie stracić na limitach?
1. Leasing – popularne narzędzie finansowania, ale z haczykiem podatkowym Leasing operacyjny samochodów osobowych niezmiennie pozostaje jednym z najczęściej wybieranych sposobów finansowania pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy często decydują się na tę formę ze względu na możliwość zaliczania rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu oraz brak konieczności angażowania dużego kapitału na start. Jednak to, co wydaje się oczywiste z perspektywy operacyjnej, może okazać się pułapką na gruncie przepisów podatkowych. Obowiązujące limity kosztów mogą znacząco ograniczyć możliwość zaliczenia całości wydatków do kosztów podatkowych – zarówno w trakcie trwania umowy leasingu, jak i po wykupie auta. Co więcej, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że leasing i wykup pojazdu to z perspektywy podatkowej dwie odrębne transakcje, dla których stosuje się oddzielne limity kosztowe. Pominięcie tego faktu może prowadzić do utraty nawet dziesiątek tysięcy złotych w nieodliczonych kosztach. 2. Pierwszy limit – raty leasingowe i opłata wstępna proporcjonalnie do wartości 150.000 zł…
Zarząd jednoosobowy w spółce z o.o. – szanse i ryzyka
Założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to popularny krok wśród polskich przedsiębiorców. Jednym z pierwszych dylematów organizacyjnych jest wybór struktury zarządu. Wiele osób decyduje się na jednoosobowy zarząd – z uwagi na prostotę i szybkość podejmowania decyzji. Jednak zanim taka decyzja zostanie podjęta, warto poznać nie tylko jej zalety, ale i potencjalne ryzyka. Czym jest jednoosobowy zarząd spółki z o.o.? Jednoosobowy zarząd to sytuacja, w której cała odpowiedzialność za kierowanie i reprezentowanie spółki spoczywa na jednej osobie. Taka struktura jest w pełni dopuszczalna przez Kodeks spółek handlowych, o czym stanowi art. 201 § 2 k.s.h. W praktyce oznacza to, że ta jedna osoba podejmuje wszystkie decyzje zarządcze, składa oświadczenia woli w imieniu spółki i odpowiada za bieżące sprawy oraz wyniki finansowe. Jakie są korzyści wynikające z jednoosobowego zarządu? Jakie są ryzyka związane z jednoosobowym zarządem? Kiedy zarząd jednoosobowy to dobre rozwiązanie – a kiedy warto go zmienić? Jakie spółki skorzystają na zarządzie…
Fuzje i przejęcia – schemat podatkowy, którego łatwo nie zauważyć
1. Połączenia spółek – popularne narzędzie w czasie spowolnienia gospodarczego W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost liczby połączeń spółek – w szczególności należących do tej samej grupy kapitałowej. Niewątpliwie jest to reakcja na rosnącą presję efektywnościową, niepewność rynkową i coraz wyższe koszty prowadzenia działalności. W warunkach spowolnienia gospodarczego fuzje i przejęcia stają się nie tylko narzędziem rozwoju, ale coraz częściej warunkiem utrzymania rentowności. Połączenia spółek zwykle służą uproszczeniu struktury organizacyjnej, ograniczeniu powielanych funkcji (księgowość, zarząd), optymalizacji operacyjnej oraz wzmocnieniu pozycji negocjacyjnej wobec kontrahentów czy instytucji finansowych. To strategiczna odpowiedź na realia, w których elastyczność i skala działania zyskują na znaczeniu. Należy jednak pamiętać, że celem prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzenia procesu łączenia podmiotów gospodarczych, jest nie tylko zapewnienie jego zgodności z obowiązującym prawem handlowym, ale także analiza ewentualnych skutków podatkowych. 2. Czy połączenie rodzi konsekwencje podatkowe? Co do zasady – tak Proces łączenia spółek zasadniczo ma swoje konsekwencje podatkowe – w…
Transfer pricing bez pośpiechu – dlaczego warto zacząć wcześniej?
W klasycznym cyklu roku podatkowego, pierwszy kwartał podatnicy poświęcają przygotowaniom do prawidłowego rozliczenia ubiegłego roku. Składanie deklaracji podatkowych, przeprowadzenie audytów, zamykanie ksiąg, jak również całe zestawy przepisów wchodzących w życie z początkiem stycznia doprowadzają do stanu, w którym wszystko inne niż „na już” jest spychane na dalszy plan. W takim gąszczu obowiązków rzadko kto myśli o rozpoczęciu prac nad weryfikacją obowiązków z zakresu cen transferowych. W poszukiwaniu optymalnych rozwiązań i wręcz ucieczce od jesiennej wersji chaosu składania dokumentacji lokalnych oraz informacji o cenach transferowych, coraz więcej osób decyduje się o podjęciu działań w tym kierunku wraz z upływem kwietnia. Rozpoczęcie prac z wystarczającym zapasem czasu umożliwia podmiotom na wnikliwą weryfikację obowiązków cen transferowych oraz pozwala na uniknięcie pochopnych błędów, popełnianych zazwyczaj w pogoni za ustawowymi terminami. Przepisy cen transferowe nakładają na podatników 4 rodzaje obowiązków: Poza podmiotami działającymi w ramach grup kapitałowych (nie tylko tych podatkowych), podjęciem tematu cen transferowych…
Najem krótkoterminowy – kolejny ważny wyrok dla fundacji rodzinnych
W dniu 26 marca 2025 r, zapadł kolejny ważny wyrok dla fundacji rodzinnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie o sygn. akt I SA/Gd 219/24 wydał orzeczenie, w którym stwierdził, że dochody fundacji rodzinnej z najmu krótkoterminowego są wolne od CIT. Wcześniej tak samo orzekł WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 19 czerwca 2024 r. (sygn. I SA/Gd 219/24). Dozwolona działalność fundacji rodzinnej Przypomnijmy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą wskazaną w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (dalej jako „ustawa o FR”), który obejmuje swoim zakresem m. in. najem, dzierżawę, udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie. Co ważne, jeśli działalność gospodarcza fundacji rodzinnej mieści się w dozwolonym dla niej zakresie, to osiągane przez nią z tego tytułu przychody są co do zasady zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT. Kontekst sprawy Sprawa tocząca się przed WSA we Wrocławiu dotyczyła fundacji rodzinnej, która osiągała przychody…
Ulga na ekspansję – na czym polega i kto może skorzystać?
Kto może skorzystać? Z ulgi prowzrostowej skorzystać mogą podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowani na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub podatkiem liniowym oraz podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Ważne: Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać wyłącznie podmioty, które: są producentami, wytwarzają produkty (rzeczy materialne), zajmują się bezpośrednią produkcją, bez zlecania jej wykonania podmiotom trzecim. Na czym polega? Ulga na ekspansję umożliwia dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu rozszerzenia rynków zbytu – zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. W ramach skorzystania z ulgi rozliczyć można aż 200% poniesionych kosztów, czyli: po raz pierwszy 100%, jako koszty uzyskania przychodów, po raz kolejny dodatkowo 100%, jako odliczenie w ramach preferencji. Jakie koszty podlegają odliczeniu? Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty: uczestnictwa…
Pierwsze orzeczenia samorządów w sprawie nowych przepisów podatku od nieruchomości
Początek roku z pewnością był wstrząsem dla wielu podmiotów, którzy byli zmuszeni do odnalezienia się w gąszczu nowych przepisów podatku od nieruchomości.Pomimo zapewnień Ministerstwa Finansów o zachowaniu tzw. statusu quo, wraz ze zbliżającym się terminem na złożenie deklaracji, coraz więcej osób, zaniepokojonych możliwymi interpretacjami przepisów przez organy podatkowe zdecydowało się na ostrożnościowe podejście, wykazując obiekty, które nie były w poprzednich latach opodatkowywane.W międzyczasie, część podatników zdążyła już złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie, czego efekty powoli możemy zauważać na biuletynach samorządów. Na chwilę obecną sytuacja jest bardzo niepewna, a kancelaria na bieżąco obserwuje biuletyny obsługiwane przez organy podatkowe w poszukiwaniu kolejnych orzeczeń kształtujących nową linię interpretacyjną. Zespół DBZ77 Tax & Legal na bieżąco monitoruje biuletyny publikowane przez organy podatkowe, śledząc najnowsze interpretacje i orzeczenia, które mogą wpływać na kształtowanie się nowej linii interpretacyjnej z zakresu podatku od nieruchomości. O wszystkich istotnych zmianach będziemy Państwa regularnie informować. W…
Kim jesteśmy
DB77 Tax & Legal to część grupy doradczej DB77 Consulting. Jesteśmy zespołem adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa prawnego i podatkowego naszych klientów. Członkowie zespołu przez ostatnie lata zbierali doświadczenie we współpracy z największymi kancelariami z całego świata, realizując z sukcesem szereg projektów w zakresie wielu dziedzin prawa.
Nasz cel
Celem DB77 Tax & Legal jest zapewnienie jak najwyższego standardu usług doradczych. Zadowolenie klienta, które zdobywamy z sukcesami realizując kolejne projekty jest dla nas najwyższą wartością. W realizacji naszych usług cechuje nas indywidualne podejście do każdego powierzonego nam projektu oraz ukierunkowane na osiągnięcie wymiernych skutków w możliwie szerokim ujęciu. Wiedza teoretyczna, wieloletnia praktyka, dynamiczny zespół specjalistów, terminowość oraz dbałość o interesy naszych klientów gwarantują zadowolenie z realizacji powierzonych nam spraw.
Partnerstwo








Kariera
Wyślij kompletną aplikację w języku polskim lub angielskim (CV, list motywacyjny, certyfikaty, referencje) na nasz adres e-mailowy. Prosimy o zamieszczenie w aplikacji poniższej klauzuli: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji”. Nawiążemy współpracę ze studentami prawa, doradztwa podatkowego oraz finansów i rachunkowości, z aplikantami radcowskimi lub adwokackimi, a także doświadczonymi doradcami podatkowymi, radcami prawnymi, adwokatami, doradcami restrukturyzacyjnymi oraz rzecznikami patentowymi.